Thursday, July 5, 2012

آیا بدون کمک سنت می توان قرآن را فهمید- شیخ البانی



برخی آیات در قرآن هستند که برای مسلمان ممکن نیست که آنها را بفهمد مگر آن که نسبت به سنت - که قرآن را شرح و توضیح می دهد - آگاه باشد. چنانکه الله عز و جل می فرماید: { وأنزلنا إليك الذكر لتبين للناس ما نُزِّلَ إليهم } { و این قرآن را به سوی تو نازل کردیم تا برای مردم آنچه را که به سوی آنها نازل می شود تبیین کنی}.
مثلا آیه ی : { والسارق والسارقة فاقطعوا أيديهما } {دست سارق مرد و سارق زن را قطع کنید} اکنون سیبویه (یکی از علمای بزرگ لغت عربی) امروزی در لغت عربی را بیاورید تا برای ما این آیه ی کریمه را تفسیر کند. {سارق} چه کسی است؟. با کمک لغت نمی توانی سارق را مشخص کنی، {دست} منظور از دست کدام قسمت دست است؟. سیبویه آخرالزمان نمی تواند جواب این دو سوال را بدهد. سارقی که مستحق قطع شدن دست است چه کسی است؟. کدام بخش از دست سارق باید قطع کرده شود؟. بر اساس لغت اگر کسی یک تخم مرغ هم بدزدد سارق است، و دست از اینجا یا اینجا (شیخ بخش هایی از دستش را نشان می دهد) یا هر مکانی بریده شود دست است. اما جواب در آیه ای است که بیان شد: { وأنزلنا إليك الذكر لتبين للناس ما نُزِّلَ إليهم } { و این قرآن را به سوی تو نازل کردیم تا برای مردم آنچه را که به سوی آنها نازل می شود تبیین کنی}.
جواب در {تبیین} است. بنابراین رسول الله قرآن را شرح و توضیح داده است و در مورد این آیه و آیات دیگر که تعدادشان زیاد است شرح داده است.

سلسة الهدی و النور نوار شماره 1

No comments:

Post a Comment