Thursday, July 5, 2012

البانی:چه زمانی مسلمانان دوباره سروران دنیا می شوند



حدیث: يوشك الأمم أن تداعى عليكم كما تداعى الأكلة إلى قصعتها فقال قائل ومن قلة نحن يومئذ قال بل أنتم يومئذ كثير ولكنكم غثاء كغثاء السيل ولينزعن الله من صدور عدوكم المهابة منكم وليقذفن الله في قلوبكم الوهن فقال قائل يا رسول الله وما الوهن قال حب الدنيا وكراهية الموت

به زودی امت ها (بر علیه شما) همدیگررا دعوت می کنند همانگونه که اهل سفره همدیگر را برای غذا دعوت می کنند. شخصی گفت: آیا این اتفاق به این دلیل می افتد که عده ی ما کم است؟. فرمودند: بلکه شما در آن زمان بسیار هستید اما مانند کف روی سیل هستید( وقتی سیل می آید لایه ای سفید رنگ بر روی آن تشکیل می شود و منظور رسول الله صلی الله علیه و سلم همان کف می باشد) ، و الله تعالی ترسیدن از شما را از دل کفار برمیدارد و در قلب هایتان سستی و ضعف را قرار می دهد، شخصی گفت: سستی و ضعف چیست؟، فرمودند: دوست داشتن دنیا و کراهت و ناخوشایند دانستن مرگ.

شیخ البانی رحمه الله در شرح این حدیث می گوید:
هدف حدیث این است که مسلمانان را از استمرار در "دوست داشتن دنیا و کراهت و ناخوشایند دانستند مرگ" برحذر دارد، و چه هدف بزرگی است. اگر مسلمانان آن را درک می کردند و بر مقتضای آن عمل می کردند سروران دنیا می شدند، و پرچم کفار در سرزمین هایشان برافراشته نمی شد.

مجلة التمدن الإسلامي (24 / 421 – 426)

1 comment:

  1. السلام علیکم و رحمة الله و بركاته.
    جزاکم الله خیرا برادر گرامی ،اجازه ی کاپی و نشر را می خواهم با ذکر اسم تان.

    ReplyDelete