Thursday, July 5, 2012

رد شیخ البانی بر یوسف قرضاوی


سوال کننده: دو سال قبل یوسف قرضاوی به استرالیا رفته و فتوایی داده که مردم را به فتنه انداخته است، مفاد این فتوا این است که گفته است که ربا فقط بر ربادهنده –یعنی صاحب ربا- حرام است.
شیخ البانی: الله هدایتش کند.
سوال کننده: ... اما فقیری که ربا را می گیرد برای او حرام نیست و جایز است که با آن مسجد بسازد، قسم به الله با این فتوا بسیاری از مسلمانان آنجا را به فتنه انداخته است.

شیخ البانی: شیوه ی آموزش قرضاوی ازهری است و بر اساس کتاب و سنت نیست. و به مسائلی فتوا می دهد که مخالف شریعت است و فلسفه ی خطرناکی دارد، اگر چیزی در شرع حرام شده باشد، با این سخن از تحریم آن فرار می کند، می گوید: نص قاطع بر تحریم وجود ندارد، به همین دلیل موسیقی را مباح قرار داده است، و برای آن انگلیسی که اسلام آورده بود و از بزرگترین خوانندگان بریتانیایی بود (احتمالا منظور شیخ یوسف اسلام است) فتوای مباح بودن موسیقی را داد تا همچنان بر حرفه اش بماند واز کسب آن بخورد و قرضاوی مدعی شد که نص قاطع در تحریم موسیقی و آلات موسیقی وجود ندارد. واین بر خلاف اجماع علمای مسلمین است که در احکام شرعی شرط نیست که حتما نص قاطع وجود داشته باشد به این دلیل که آنها – که قرضاوی خود یکی از آنهاست- می گویند: دلایل عبارتند از قرآن و سنت و اجماع و قیاس. و قیاس دلیل قاطعی نیست چون اجتهاد است واجتهاد ممکن است اشتباه باشد یا صحیح باشد، چنان که در حدیث صحیح آمده است. اما وی با این سخن که "دلیل قاطعی وجود ندارد"، می خواهد از حرام بودن حکم فرار کرده و بسیاری از احکام شرعی را حلال کند و پیامبر صلی الله علیه و سلم می فرماید: (الله تعالی ربادهنده و رباگیرنده و کسی که آن را می نویسد و شاهدان آن را لعنت کرده است). پس هرگز جایز نیست که مسلمان از مال حرام استفاده کند با این دلیل که او ربا نمی خورد، این حدیث می گوید: (الله تعالی ربادهنده و ربا گیرنده و نویسنده آن و شاهدان آن را لعنت کرده است). اما در مورد ساخت مسجد با اموال ربوی، با این سخن آن حضرت علیه السلام جواب می دهیم که: (الله پاک است و جز پاک را نمی پذیرد، و الله تعالی مومنان را به همان چیزهایی امر نموده که پیامبران را امر کرده است، فرموده است: {يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنْ الطَّيِّبَاتِ واعْمَلُوا صَاَلحِاً} {ای پیامبران از پاکی ها بخورید و اعمال صالح انجام دهید}. سپس درباره ی مردی ژولیده مو و غبارآلود سخن گفت که سفرش به طول انجامیده، دستانش را بلند می کند و می گوید: یا رب، یا رب، در حالی که غذایش، نوشیدنی ، لباسش حرام است، چگونه دعایش مستجاب می شود).

همه ی این احادیث قرضاوی و امثال او را رد می کنند که مانند آرائیین قدیم -که اکثرا از احناف بودند- با آرای خودشان فتوا می دهند.

کلام عربی شیخ البانی در یوتیوب:

http://www.youtube.com/watch?v=1oSpO7cHA2E

No comments:

Post a Comment