Sunday, July 8, 2012

حدیثی که تاسف خواهی خورد چرا آن را قبلا نشنیده ای

برای شما حدیث عجیبی را نقل می کنم که ممکن نیست مسلمانی آن را بشنود و بخاطر آن که این را قبلا نشنیده است تاسف نخورد. رسول الله صلی الله علیه و سلم در این حدیث دو عبادت را ذکر می کند که از آسان ترین و عجیب ترین عباداتی است که دیده اید و برای این دو عبادت شش فضیلت ذکر کرده است.

این فضائل عبارتند از:

فضیلت نخست: هر بنده ی مسلمانی که بر آنها پایبند باشد وارد بهشت می شود.
فضیلت دوم:  دو عبادت آسان هستند
فضیلت سوم: افراد کمی از مردم به این عبادات عمل می کنند
فضیلت چهارم: شیطان تلاش می کند تا مسلمان را از این عبادات منصرف کند.
فضیلت پنجم و (ششم): مسلمان در شبانه روز 2500 نیکی برای خودش اضافه می کند ( و2500 گناهش را پاک می کند)

این دو عبادت بزرگ چه هستند؟

عبادت نخست:
این است که شخص بعد از هر نماز فرض ده بار "سبحان الله"، ده بار "الحمدلله" و ده بار "الله اکبر" بگوید... جمع آنها سی می شود.

بسیاری از افراد خواهند پرسید: آیا تسبیحات بعد از نماز (سی و سه) نیستند؟... جواب آن است که عبادات به اشکال مختلف آمده اند;  و این اشکال با هم متفاوت است، یا از نظر تعداد یا از نظر نوع و یا از نظر چگونگی آن... الی آخر، مثلا (حج) به سه شکل است: تمتع، قران، افراد... و این شکل از تسبیحات اگر چه از نظر تعداد کمتر از سی و سه است اما دارای فضیلت بزرگی است که نشان می دهد که پاداش ربطی به زیاد بودن تعداد یا زیاد انجام دادن ندارد.

و چون نماز های فرض 5 نماز هستند تعداد تسبیحات 150 عدد می شود.

و از آن جایی که هر نیکی ده برابر آن است، بنابراین رسول الله صلی الله علیه و سلم در ادامه ی حدیث گفته است:
" اینها در زبان 150 عدد هستند و در میزان 1500 عدد هستند".

عبادت دوم:
آن است که شخص قبل از خواب سی و سه بار "سبحان الله" و سی وسه بار "الحمدلله" و سی و چهار بار "الله اکبر" بگوید، پس تعداد آنها صد می شود.
و از آن جایی که هر نیکی ده برابر آن است، رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: "اینها در زبان صد تا هستند و در میزان هزار تا هستند".

و از آنجایی که تعداد نیکی ها 2500 عدد است رسول الله صلی الله علیه وسلم کلامش را اینگونه به پایان رسانده است: " پس کدام یک از شما در روز 2500 نیکی انجام می دهد؟" .. و این بدین معناست که این دو عبادت در آن روز 2500 گناه از این شخص را پاک می کند.

رسول الله صلی الله علیه و سلم درباره ی این دو عبادت می فرماید: " هر بنده ی مسلمانی که بر آنها پایبند باشد وارد بهشت می شود" ... و می فرماید: " این دو عبادت آسان هستند و کسانی که به آن عمل می کنند کم هستند" .. و جایگاه این دو عبادت را بیان کرده و همچنین تلاش شیطان برای منصرف کردن مسلمان  از این عبادت را نیز بیان نموده است:
"شیطان پس از نماز سراغ یکی از شما می آید و حاجتش را به یادش می آورد و می گوید:فلان چیز وفلان چیز و فلان چیز را بیاد بیاور،و همچنان می گوید تا آن که شخص قبل از آن که تسبیحات را بگوید برمی خیزد.. و همچنین شیطان هنگام خواب به سراغش می آید و او را به خواب می برد و او می خوابد قبل از آن که آنها را بگوید"

این حدیث را ابوداود و دیگران آورده اند، و راوی آن عبدالله بن عمروعاص رضی الله عنهما است و آلبانی آن را صحیح قرار داده است.

دعای قبل از خواب همچنین در یک حدیث دیگر آمده است، هنگامی که فاطمه از سختی کار خانه پیش رسول الله شکایت نمود آن حضرت فرمودند این دعاها "از خادم بهتر است" ... علی رضی الله عنه درباره ی این تسبیحات می گوید: " از زمانی که این را از رسول الله شنیده ام آن را ترک نکرده ام، حتی در شب صفین"!.

نقل از وبلاگ شیخ بندر المحیانی با مقداری تصرف.

No comments:

Post a Comment