Tuesday, July 3, 2012

آیا جهاد با نفس از جهاد در راه الله بالاتر است؟

آیا جهاد با نفس از جهاد در راه الله بالاتر است؟

و اما حدیثی که برخی از آنها روایت می کنند که رسول الله صلی الله علیه و سلم در غزوه تبوک گفته است: " از جهاد اصغر به سوی جهاد اکبر بازگشتیم" هیچ اصلی ندارد و هیچ یک از آگاهان به سخنان و اعمال پیامبر صلی الله علیه و سلم آن را روایت نکرده اند و جهاد با کفار از برترین اعمال است، الله تعالی می فرماید: {لاَّ يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُوْلِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً وَكُلًا وَعَدَ اللّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا دَرَجَاتٍ مِّنْهُ وَمَغْفِرَةً وَرَحْمَةً وَكَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا } {افراد با ايماني كه بدون بيماري و ناراحتي از جهاد باز نشستند يا مجاهداني كه در راه خدا با مال و جان خود جهاد كردند يكسان نيستند، خداوند مجاهداني را كه با مال و جان خود جهاد نمودند بر قاعدان برتري بخشيده و به هر يك از اين دو دسته (به نسبت اعمال نيكشان) خداوند وعده پاداش نيك داده و مجاهدان را بر قاعدان برتري و پاداش ‍ عظيمي بخشيده است اين درجات و آمرزش و رحمت از سوى اوست و خداوند آمرزگار مهربان است}[ النساء : 95، 96 ]
و می فرماید: {أَجَعَلْتُمْ سِقَأيةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللّهِ لاَ يَسْتَوُونَ عِندَ اللّهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللّهِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُم بِرَحْمَةٍ مِّنْهُ وَرِضْوَانٍ وَجَنَّاتٍ لَّهُمْ فِيهَا نَعِيمٌ مُّقِيمٌ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا إِنَّ اللّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ } {آيا سيراب كردن حجاج و آباد ساختن مسجد الحرام را همانند (عمل) كسي قرار داديد كه ايمان به خدا و روز قيامت آورده و در راه او جهاد كرده است، (اين هر دو) هرگز نزد خدا مساوي نيستند، و خداوند گروه ظالمان را هدايت نميكند. آنها كه ايمان آوردند و هجرت كردند و با اموال و جانهايشان در راه خدا جهاد نمودند مقامشان نزد خدا برتر است و آنها به موهبت عظيم رسيده اند. پروردگار، آنها را به رحمتي از ناحيه خويش و خشنودي و باغهاي بهشتي كه در آن نعمتهاي جاودانه دارند بشارت ميدهد.همواره و تا ابد در اين باغها (و در لابلاي اين نعمتها) خواهند بود زيرا نزد خداوند پاداش غظيم است. [ التوبة : 19-22 ] .
و در صحیح مسلم و دیگر کتب از نعمان بن بشیر روایت است که گفت: پیش پیامبر صلی الله علیه و سلم بودم که شخصی گفت: بعد از اسلام آوردن باکی ندارم هیچ عملی انجام دهم جز آب دادن به حاجیان. شخصی دیگر گفت: بعد از اسلام آوردن باکی ندارم هیچ عملی انجام دهم جز آن که مسجد الحرام را تعمیر کنم و علی بن ابی طالب گفت: جهاد در راه الله از آن چه که ذکر کردید برتر است. عمر گفت: صداهایتان را کنار منبر رسول الله صلی الله علیه و سلم بالا نبرید، هنگامی که نماز خوانده شد از وی می پرسم، هنگامی که از وی پرسید این آیه نازل شد.
و در صحیحین از عبدالله بن مسعود روایت است که گفت: گفتم: ای رسول الله! کدام یک از اعمال نزد الله تعالی برتر است؟. فرمودند: نماز در وقت خودش، گفتم: بعد از آن؟، فرمودند: نیکی به والدین، گفتم: بعد از آن؟، فرمودند: جهاد در راه الله. و در صحیحین از آن حضرت روایت است که از ایشان پرسیده شد: کدام یک از اعمال برتر است؟، فرمودند: ایمان به الله و جهاد در راه او، گفته شد: بعد از آن؟، فرمودند: حج قبول شده.
و در صحیحین آمده است که شخصی به رسول الله صلی الله علیه و سلم گفت: ای رسول الله مرا به عملی خبر بده که با جهاد در راه الله برابری کند. فرمودند:" نمی توانی، یا طاقتش را نداری"، گفت: مرا به آن خبر بده، فرمودند:" آیا می توانی همزمان با خروج مجاهد در راه الله روزه بگیری و روزه ات را افطار نکنی و به نماز بایستی و در میان آن توقف نکنی؟".
و در سنن آمده است که هنگامی که رسول الله صلی الله علیه و سلم معاذ را به سوی یمن می فرستاد فرمودند: راس امور اسلام است و ستون آن نماز است و نقطه ی اوج آن جهاد در راه الله است.

نقل از مجموع الفتاوی ابن تیمیه ج 11 ص 197 به بعد با مقداری اختصار.

No comments:

Post a Comment