Thursday, September 20, 2012

اصول پاک سازی نفس - اصل اول

اصول پاک سازی نفس

نوشته : شیخ عبدالرزاق بن عبدالمحسن العباد البدر

اصل اول

پاکسازی نفس به دست الله است ، و الله عز وجل همان ذاتی است که هر کس را که بخواهد پاک می سازد . پس این امر مربوط به الله و به دست اوست . هیچ شخص پاکی نیست مگر آن که الله او را پاک نموده است . الله تعالی می فرماید :

( بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ ) = (بلکه الله هر کس را که بخواهد پاک می گرداند ) { النساء : 49 } .

و می فرماید : ( وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَى مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ ) = (اگر بخشايش و رحمت الهى بر شما نمی بود، هيچ‏يک از شما هرگز پاک نمى‏ شد، ولى خداوند است كه هر كس را بخواهد پاک مى ‏سازد ) { النور : 21 } .

و می فرماید : ( وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ أُولَئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ * فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَنِعْمَةً وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ) = ( ولى خداوند ايمان را خوشايند شما قرار داد و آن را در دلهايتان آراست، و كفر و فسق و عصيان را براى شما ناخوشايند ساخت، اينانند كه رهيافتگانند * بخشش و نعمتى از جانب خداوند است، و خداوند داناى فرزانه است‏ ) { الحجرات : 7-8} .

و می فرماید : ( يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لَا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلَامَكُمْ بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَاكُمْ لِلْإِيمَانِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ) = (بر تو منت مى ‏نهند كه اسلام آورده ‏اند، بگو اسلام آوردنتان را بر من منت منهيد، بلكه خداوند است كه اگر راست مى ‏گوييد، بر شما منت مى‏ نهد كه شما را به [راه‏] ايمان هدايت كرده است ) { الحجرات : 17 } .

و آیاتی که با این مضمون می باشد بسیار هستند .

پس این یک اصل بزرگ در این باب می باشد که عبارت است از : پاکسازی نفس به دست الله است ، پس هر کس که می خواهد پاک شود و بر آن ثابت بماند و مسیر پاکی را بپیماید ، باید به الله پناه ببرد و این را از الله بخواهد و به سوی الله تعالی روی بیاورد چون امر آن به دست الله عز و جل است .

این موضوع ما را به اصل دوم در این باب بزرگ منتقل می کند که عبارت است از :

No comments:

Post a Comment