Thursday, September 13, 2012

انتقاد شیخ البانی از شیوه ی دعوت اخوان المسلمین



بر روی زمین فرقه یا طائفه ای یافت نمی شوند که تمسک به کتاب و سنت را منکر شوند بلکه همه ی طوائف - هر چقدر هم که در گمراهی فرو رفته باشند- مانند شیعه و خوارج و مانند آنها نیز می گویند که ما بر کتاب و سنت هستیم چه برسد به حسن البنا و سید قطب و کسانی که پیرو آنها هستند، آنها نیز مدعی تمسک به کتاب و سنت هستند. اما تا امروز متاسفانه به عنوان حزبی معروف به حزب اخوان المسلمین این مسئله را به صراحت اعلام نمی کنند که آنها متمسک به کتاب و سنت بر اساس منهج سلف صالح هستند بلکه آنها به دعوت به سوی اسلام و کتاب و سنت به صورت عام اکتفا می کنند.
به همین خاطر ما با تجربه دریافته ایم که اخوان المسلمین امروز شیوه ی حسن البنا در دعوت به سوی اسلام را اختیار کرده اند (اگر چه به کتاب و سنت نزدیک است) اما دعوتشان عام است و درآن تفصیلی نیست حتی در مورد آنچه که به عقیده مربوط است. آنها تمسک به سلف صالح را به صورت مفصل اعلام نمی کنند بلکه به صورت کلمه ای مختصر آن را می گویند. اماآنچه که ما واقعا در بسیاری از کشورهایی که اخوان المسلمین در آن منتشر شده است می بینیم آن است که: آنها به تمسک هر کس به اسلام بر اساس هر مذهب و مشربی که باشد قانع هستند، بنابراین اخوان میان سلفیت و خلفیت جمع نموده است،یعنی میان کسی که منسوب به سلف است و میان کسی که منسوب به خلف است، بلکه حتی کسی را به صفوف خودشان اضافه می کنند که مذهبش شیعه است.
و من با تجربه ی خاص خودم می دانم که اخوان المسلمین دعوتشان عام است و مفصل نیست و بر شیوه ی سلف صالح نیست، می بینی که اخوان المسلمین در یک سرزمین با اخوان المسلمین در سرزمین دیگر متفاوت است.اخوانی هستند اما فقه و عقیده شان با هم خیلی متفاوت است، اخوانی ها شیوه ای را پیش نمی گیرند که اسلام را به صورت کلی دربر بگیرد بلکه کسانی را که دور و برشان هستند به صورت عام دعوت می دهند با قاعده ای که می توانم آن را به این صورت خلاصه کنم: (جمع کن سپس آموزش بده) و بعد از آن آموزشی نیست.
چون شیوه ی دعوت آنها به گونه ای است که در ضرب المثل شامی گفته شده است: (هر کس بر دینی باشد که الله او را بر آن کمک کند) و با این تعبیر نادرست یک فقه منحرف همراه شده است که بر یک حدیثی استوار است که آن حدیث اصلی ندارد و آن این است: (اختلاف امتم رحمت است).
به همین دلیل بر اساس این سخن کلمه ای ساخته اند که اصلی ندارد: (هر کس عالمی را تقلید کند الله را سالم ملاقات می کند).
اخوان المسلمین با آن که دعوتشان برای جوانان مقداری فواید داشته است اما در دعوت خودشان شیوه ی دعوت بر اساس شیوه ی سلف صالح را در پیش نمی گیرند و حسن البنا برایشان اینگونه دعوت را ترسیم کرده است و همچنین سید قطب نیز بر همین شیوه بوده است، اما من معتقدم که سید قطب در آخر زندگانی اش - که در زندان بود- در او تحولی بسیار بزرگ به سوی بعضی از اصول سلفیت پدیدار شد، اگر چه در بعضی از کتب قدیمی اش اشتباهات علمی زیادی چه در مسئله ی عقیده یا احکام  وجود دارد.
اما میگویم در زندان کلامش نشان می دهد که به اینچنین تجمع گرایی ها و حزب گرایی هایی که بر اساس تصفیة و تربیة نیست دعوت نمی دهد.

سلسلة الهدی و النور نوار شماره 805

No comments:

Post a Comment